Friday, January 27, 2012

Hukum rebonding rambut

Salam sayang buat anda semua.. =) 

Siapa rambut dia lurus? angkat tangan cepat..
Siapa rambut dia kerinting? angkat kaki cepat..

(^_^)v

Macam tu la lumrah hidup manusia sekarang, tak pernah rasa puas apa yang diri kita miliki.. termasuk lah saya sendiri.. rambut yang tak berapa nak lurus dilurukan.. rambut dah sedia lurus dikerintingkan.. so pelik kan.. hehe.. tapi itu la yang berlaku sekarang..

Terus terang la saya nak bagitahu, saya pun pernah melakukan satu kesalahan yang sama iaitu meluruskan rambut dan perm rambut.. jadi wanita ni susah.. macam-macam nak kena jaga.. kalau boleh nak nampak cantik setiap saat.. tapi berpada-pada la kan.. 

Saya ni bukan la berilmu sangat.. masa memuda dulu terikut-ikut la juga ajakan kekawan nak gi salon bagai kan.. niat memula nak potong dan cuci rambut jer.. tapi bila dah gi sana.. sah akan habiskan lebih kurang rm100 ke atas.. hehe.. teruk kan..

Sebelum saya nak luruskan rambut, banyak perkara saya fikirkan dulu..

Boleh ke??
Haram ke?? Halal ke??
Nak tanya umi ke?? **sah umi tak bagi =P
Rebonding jer pun.. bukan warnakan rambut pun.. ok??

Jadi, apa saya buat.. saya tanya akak tu.. 'Kak, produk ni dari mana?? halal tak??' itu jawapan yang saya nak untuk meyakinkan saya.. lepas tu akak tu sah-sah la jawab halalkan.. kalau dia tipu tu dia la salahkan hehehe..   dalam otak saya, luruskan rambut tu tak menjadi kesalahan kerana ia bersifat sementara..

 
Sekarang senang.. apa-apa hukum hakam dalam Islam leh tonton melalui internet jer..

Kesimpulannya.. 

:: Boleh luruskan rambut jika ::
  • Anda yakin keharusanya..
  • Produk yang digunakan dari sumber yang halal..
  • Produk yang digunakan tidak memudaratkan anda..
  • Melakukan di tempat yang tertutup (tiada lelaki)..
.................................................................................................................................

Masa saya di UTM.. saya pernah ke salon D'Creative ni.. kerap kali juga la ke sana.. Kak Dura tu pun dah macam akak angkat kite dah.. ngee.. Kak Dura memang best la kalau dia buat untuk rambut kita.. makin manawan hehe.. selalunya lepas rebond atau perm, saya akan treatment sekali bagi rambut tak cepat rosak.. alhamdulillah laa.. dah lebih setahun setengah tak gi salon tapi rambut tetap ok.. 


Orang kata kalau dah abis kesan ubat rebon tu.. nanti rambut kembali pada asal.. tapi rambut saya.. hehe.. dah tak macam asal.. rambut asal beralun.. ikut jenis rambut juga kot.. sekarang rambut macam Hanis Zalikha.. amboiiii.. gurau jer. 

Lamanya tak gi salon.. wajib pegi kalau gaji ni.. rambut dah panjang sampai pinggang.. haish..

Jumpa lagi.. bye..

3 comments:

Cik mama said...

Penah baca kat satu soal jawap agama, dia ckp klu sumber halal, dan niat kita nak buat tu untuk kebaikn cth klu yg dah kawin untuk kelihatan cantik untuk suami, oklaa tak salah... (^_~)

Siti Suhaila said...

setuju tu.... =D

D'Creative Salon said...

Thanks Siti, InsyaAllah D'Creative tetap kekal dgn konsep Salon Muslimah utk semua Muslimah kita.
https://www.facebook.com/DCreativeMuslimahHairSalon

Susyinstagram