Monday, October 22, 2012

Kempen tutup aurat

Assalamualaikum..




Hehe.. lama tak sama-sama kita renungkan kan.. =D seperti yang kita tahu banyak betul kempen mengajak kita menutup aurat.. janganlah terasa bagi yang tidak menutup aurat tu.. tapi ini cuma peringatan buat semua dan diri saya sendiri juga.. bila lagi kita nak sayangkan diri kita kan.. jika kita saya diri, kita tutup la aurat dengan sempurna.. bukan tutup aurat kerana fashion terkini..

Hati tu yang paling utama kita kena ajar.. kalau kita betul-betul ikhlas nak tutup aurat.. benda yang susah tu semua jadi mudah.. biarlah kain tebal ke.. panas ker.. tak lawa pun.. tapi asalkan kita dipandang mulia di  mata Allah swt.. Itu sudah cukup bermakna dalam hidup..

Sejujurnya.. saya dulu pun tak la menutup aurat dengan sempurna.. bila kita pakai baju ketat ni.. ramai mata memuji.. pujian tu memang mengembirakan kita.. tapi ia adalah satu dosa.. walau macam mana sekali pun body kita cun.. kita tetap kena menjaga pemakaian kita supaya orang tak pandang serong pada kita.. 

Hidup mengajar kita untuk berubah.. dari hari ke saat ini.. kalau nak beli baju ke apa.. mesti pikir banyak kali.. sesuai ke tak.. kalau nak pakai tudung pun sama.. nak silang macam mana.. silang nampak dada ke silang tutup dada.. tiap kali pakai seluar jeans mesti teringat kat abah.. sebab abah pernah tegur masa kat kampung.. 'takda kain ke nak pakai?' hehehe.. dah kena sebijik.. tapi bila jadi anak luar biasa ni.. keja nak degil je kan.. dan menjawab.. saya pun apa lagi.. 'alaa orang takda duit nak beli seluar baru yang longgar sikit' hehehe..

Jangan jadi macam saya tau.. saya rasa nyesalnyaaaaa.. tapi masa lalu mana leh di undurkan.. so hadapi jela.. banyak berdoa supaya kita dihapuskan dari segala dosa yang tidak diingini.. dan harap agar semua muslimah dapat menutup aurat dengan sempurna.. dari situ kamu pasti akan terbuka hati lagi untuk mendekatkan diri pada Allah swt..

Masa saya alpa dulu.. saya selalu kena kacau dengan lelaki yang tak putus memuji saya cantik.. benda yang bukan-bukan.. kita sebagai perempuan memang suka kalau kena puji lelaki.. tu memang hakikat tapi jangan lupa ia satu dosa..

Dari situ.. saya taknak jadi orang yang rabun lagi kerana ditutup dengan kata-kata syaitan.. saya pun cuba untuk berubah demi ibu bapa saya dan orang-orang yang saya sayang.. jika saya berubah.. pasti mereka gembira dan mereka pun turut sama bersama saya melangkah ke arah itu.. saya lupakan dunia fashion itu dan cuba selami dunia saya sendiri.. saya memang giler dengan fashion, sebab ia unik dan cantik.. tapi saya setkan dalam hati saya.. kalau ia bukan keperluan.. buat apa saya nak bazirkan.. kita kena ingat ada orang yang tak dapat makan nasi di luar sana.. duit-duit yang telah dibazirkan untuk segala pembelian, baiklah disedekahkan pada mereka..

Kalau la saya ikut perangai lama saya.. tiap kali keluaran radiusite punya tudung saya beli tau.. hehe.. teringin juga nak pakai baju yang Cala Qisya buat tu.. tapi saya rasa ia agak mahal.. takpala saya cuba untuk buat sendiri.. beli kain dah.. tak sempat nak buat je lagi.. tapi jika kita teringin, apa salahnya sekali kita beli dan gayakan.. kalau kita selalu guna.. ia bukan pembaziran.. kan..

So apa lagi kekawan.. ayuh la kita berubah.. jadi anak yang bagus buat ibu bapa kita.. banggakan mereka dengan pakaian kita yang sopan.. lupakan seluar-seluar ketat.. baju labuhkan ke punggung.. tudung tutup dada.. kalau rasa badan saiz besar.. beli baju saiz besar.. dan jika kita rimas nak pakai stokin.. cari kasut yang bertutup selesa.. banyak sekarang kasut bertutup selesa senang sarung dan tanggalkan..

Kalau niat kita betul nak berubah.. pasti kita dapat lakukannya dalam sekelip mata jer.. =) percayalah.. biarkan bakal suami atau suami kita memuji kita cantik tanpa make up.. dan mereka rasa bangga dapat isteri yang menjaga auratnya depan lelaki lain.. 

p/s : Begitu juga dengan perkahwinan.. jangan ada pembaziran.. 



No comments:

Susyinstagram