سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

I'm Suhaila Radenan. My life is just a simple things,
If you want happy, please make others happy too.
Allah swt always with you. This world is just temporary
place, Jannah is the last station.

Search This Blog

Friday, November 29, 2013

Lelah ku tidak ke mana


Perjalanan hidup ini menduga ku
Sukar untuk diluahkan dalam sebuah tulisan
Kecuali berpeluang merasai

Sungguh lelah ku di kota
Merindui warga kampung
Mata ku kekadang penat untuk melihat sekeliling
Aku tak rindui waktu dulu
Tiada apa yang indah ketika dulu

Demi meneruskan hidup
Ku cari rezeki Allah
Ku rempuh segala ujian hidup
Ku masih bernafas untuk bekerja

Pernah ku kecewa 
Harapan yang aku impikan menjadi duka
Sehingga aku rasa mungkin tak perlu berharap lagi
Hati ini sungguh kecewa dengan segala keputusan
Ku tak membenci
Tapi ku mahu diam bila tiba waktunya

Ketika tadi
Lamunan ku terhenti di lorong smartag tol
Kenapa boleh aku lupa letak smartag di atas dashboard
Fikiran ku penuh dan padat 
Lalu ku berhenti di tepi lebuhraya
Menghembuskan nafas yang panjang
Aku terlalu lelah
Menghadapi hidup

Ingin aku 
Memegang tangan seseorang
Baring di atas rumput
Melihat langit yang putih kebiruan

Cukup itu.





Friday, November 1, 2013

Hai.. saya update blog huhu

Salam buat semua..

Ini bebetul serius nak ngaku yang tetiba ada perasaan malu masa update blog.. yela.. macam dah mati plak zaman keblogan.. hehehe sebenarnya sambil mengupdate blog di kerusi urut aeon.. hehehee dasyat tak??? Hahaha..

Hari jadual memang pack gegiler.. keje kat site memang tak pernah siapa selagi projek tak habis.. pastu tergesa-gesa gi pejabat pos, jumpa customer dan sekarang tengah tunggu wayang kat ioi..

Tak sabar esok nak cuti panjang.. yeyyyy..

Oklah.. kite dah pening nak fikir sal warna pelamin dan baju sanding.. baju nikah memang dah decided.. tapi warna2 utama ni susah sikit.. haishhh.. serius.. memang tak tahu.. belah sana dah menanya nak letak hantaran bape.. alamak..

Sebenarnya aku la paling tak kesah bab hantaran asalakan duit kenduri cukup.. acececece..

Betul laaa..

Ok laa.. lain kali sambung.. bye..


AD

Wednesday, October 23, 2013

Buat Suhaila


Suhaila..  
Kenapa kau bersedih
Sedangkan Allah sedang menguji mu
Niat mu murni besar hajatnya
Tapi mereka tak suka sebuah silaturrahim
Anggapan mereka yang tertutup itu tetap tertutup  


Yang menyusahkan itu terus menyusahkan hidup mereka
Sedangkan mereka lupa
Allah jadi manusia semua sama disisiNya
Tak usahlah kau membenci mereka  
Kau cermin diri kau sama seperti mereka cermin diri mereka
Tetap nampak kau hanya manusia biasa
Dan mati tetap bertemu Allah  

Suhaila..
Pujuk hatimu sendiri
Bukan salahmu ditemukan orang-orang sebegitu

Untuk kau tahu manusia itu pelbagai ragam
Rambut sama hitam tapi belum tentu baunya harum
Mungkin kau penyedar buat mereka
Kerana walaupun dihina, kau tetap tidak hina kembali
Kau sudah cuba lafazkan apa kau rasa
Allah lihat kau berusaha untuk cuba sedaya upaya  
Untuk orang faham apa yang kau cuba sampaikan  


Tapi mereka keras jiwa dan ego
Kata-kata kau hanya makanan ringan bagi mereka
Setelah makan lapar kembali
Tiada khasiat untuk mereka simpan
Walaupun bersungguh kau cuba sampaikan
Tetapi mereka tetap menyamakan kau dengan masa silam
Mereka tak nampak kau berubah

Berbanding mereka siapalah aku
Mungkin memang ada hikmah
Jika dipanjangkan umur
Akan ku didik anak ku menjadi manusia yang Allah kasihi
Dan tidak menyakiti manusia lain
Mungkin itu pengajaran yang aku belajar dari seseorang dan mereka  
Suhaila..
Usah kau bersedih


Manusia memang begitu
Sekali lafaz katanya pasti ke atasnya jua
Jika 'bodoh' hinaannya
Maka bodoh juga ke atasnya
Usah kau risau
Doakan diberi peluang untuk mereka merasa kesedihan manusia lain
Amin ya rabalalamin






Sunday, October 20, 2013

Hati ku belum mati

Memang menulis di sini terapi buat aku =)
Tiada yang lebih memgembirakan hati bila dapat peluang meluahkan apa yang tersimpan
Hati ini terlalu jujur dan sukar untuk menerima kekalahan
Sebuah kemenangan itu memang indah
Tapi ia cabarannya menyakitkan
Dalam hidup ini
Tak semua yang kita impikan jadi nyata
Aku sendiri pun masih tercari-cari erti hidup
Dan satu benda aku pelajari di akhir bab ini
Aku mungkin tak layak untuk mengasihi atau dikasihi seseorang
Lagipun Tuhan berikan aku orang-orang yang berlawan arus dengan jiwa aku
Tiada satu pun yang memahami aku
Dan mereka tetap lelaki yang tidak pernah menerima aku seadanya
Takpela, mungkin tiada lagi selepas ini
Lebih baik aku berputus asa sebelum ia mematikan jiwa aku
Aku terlalu sayang pada hati aku
Tak mungkin aku akan biarkan ia mati sebegitu



Hanya tinggal secebis hati untuknya

Kerna cintaku dan cintamu
Sememangnya satu cinta
Takkan terpisah

Terjaga dari tidur itu membuatkan saya terasa kesunyian di pagi hari
Lalu aku menulis dan pusingkan lagu black 'takkan terpisah'

 ...........................................................................................................

Awak
Kenapa hati awak resah setiap kali ia berlaku
Maafkan saya kerana sentiasa mahukan hubungan yang sempurna
Saya pun tidak menyangka banyak perbezaan pandangan kita berdua dalam sebuah hubungan yang sempurna itu
Awak begitu
Saya begini
Cinta awak umpama dibarat
Moden, professional dan matang
Cinta saya umpama ditimur
Klasik, jumud dan kolot
Lama kelamaan lebih banyak kata-kata yang boleh membunuh jiwa saya
Sedangkan saya hanya lakukan kesalahan yang sama sahaja
Mungkin kata-kata dari awak selepas ini adalah kata-kata terakhir yang saya akan dengar

Awak
Kenapa menyalahkan jodoh di dunia ini
Kenapa awak merungut kehadiran saya sebegini
Kalau awak rasa tersiksa, saya lebih tersiksa kerana selalu memikirkannya
Jika jodoh itu bukan milik kita lagi
Tiada lagi saya di pagi hari akan kejutkan awak 'abang, bangun pergi keje'
Tiada lagi soalan rutin saya 'abang buat apa tu'
Tiada lagi awak melihat makanan kucin dalam bonet kereta
Tiada lagi awak melihat saya bercakap denga kucin jalanan
Tiasa lagi awak melihat pemandu tidak berhemah ini
Tiada lagi saya di dalam gambar awak lepas ni
Tiada lagi cuti hujung minggu kita dengan hobi yang sama
Tiada lagi peneman awak bagi ikan makan
Tiada lagi seseorang yang menerima penampilan awak sebagaimanapun
Tiada lagi mendengar kata-kata tentang Tuhan dari saya
Tiada lagi peneman wayang dan popcorn yang terjatuh
Tiada lagi awak melihat saya menangis kerana awak
Tiada lagi seseorang yang akan menganggu pada hari jadi awak
Tiada lagi ibu buat pmo
Tiada lagi gelagat gambar pmo buat saya
Tiada lagi seseorang yang akan berkongsi makanan dengan awak
Tiada lagi nasi lemak opah dan mydin dalam kenangan awak
Tiada lagi seseorang yang akan bantu awak bila musibah datang
Tiada lagi nasi air dan ikan masin saya
Tiada lagi kenangan berbuka puasa di dalam kereta dengan sardin dan telur dadar
Tiada lagi awak temui seseorang yang suka edit gambar sambil dengar lagu
Tiada lagi awak terima ayat-ayat jiwang dari saya
Tiada lagi seseorang yang segalanya dengan awak dan banyak lagi
Tak mampu saya nak senaraikan semuanya dengan hati menangis ini
Tapi perkara paling indah yang awak akan takkan jumpa selepas ini
Iaitu tiada lagi awak mendengar suara saya

p/s : mungkin kisah silam saya adalah musuh awak, tapi dalam cerita kisah silam saya tu, sejak saya jumpa awak, sudah lama saya jatuh hati dengan awak, maka dalam kisah silam saya tu saya sedang mencintai seseorang iaitu awak. pertemuan pertama kita adalah malam bersama kereta sewa putih dan masih saya ingat malam tu juga sms pertama dari awak dan membuat saya tersenyum dan pertama kali saya mulai sorok handphone saya pada ex saya.. kalau awak ingat ayat pertama saya call awak, 'Assalamualaikum, dah sampai depan blok ni, nak anta kereta'.. mungkin saya banyak tipu awak tapi perlahan-lahan saya mahu lepaskan dia.. dan bersama awak selamanya.. tapi siapa sangka perlahan-lahan juga dia mencari peluang melepaskan saya dan sekelip mata dia mengetahui awak sudah lama wujud dalam diari ini, lalu dilepaskan saya pada awak sepenuhnya.. ketika itu saya rasa kehilangan sesesuatu tapi saya yakin ada awak akan membahagiakan saya lebih dari itu kerana hati saya sudah lama memilih awak.. cuma pelbagai dugaan dan ujian yang datang untuk memisahkan kita sejak pertemuan kita tapi jodoh itu ajaib.. takkan terpisah 

~ andainya kau tahu apa yang ada dalam hati ku

kalaulah awak masih ingat insan yang komen itu adalah awak
   
Sejujurnya sudah lama saya jatuh cinta pada awak.. berapa lama saya pertahankan cinta saya ini.. pelbagai ujian saya terima dan bertahan tapi jika tiada juga jodoh ini, saya akan lepaskannya.. usahlah awak risau lagi.. saya tak harap cinta saya berbalas kerna saya tahu sebenarnya siapalah saya buat awak.. suhaila yang paling dikasihani

Terima kasih atas segalanya




Thursday, October 17, 2013

Pejabat Pos Malaysia servis paling teruk

Salam..
Ni cerita beberapa hari lepas tapi hari ini baru sempat nak update blog..
Cerita ni tak beberapa best nak kongsi sebab aku rasa nak makan orang..
Korang baca tajuk pun dah tahu kan macam mana..
Geram jer.. Errrrrrr..
Kaunter ada 4 tapi buka 2 saja..
Tak sistematik plak tu..
Kalau aku datang nak pos barang seketul je kena tunggu 3 jam..
Boleh tak asingkan mana yang kaunter yang nak buat lesen, bayar bil, beli setem dan pos barang..
Kalau campur aduk macam ni, mana tak marah semua orang..
Lagi satu dah nampak orang ramai, silalah rajin sikit pekerja buka kaunter baru..
Ni bukan sekali tau nak marah..
Tapi zaman belajar sampai sekarang service memang out la..
Nasib baik sekarang service poslaju dah ok..
Cuma mahal sikit.. hehehe..
So, sebagai pengguna.. aku nak luahkan pada pihak berkenaan..
Sila ambil tindakan sebab saya pun kesian tengok pakcik-pakcik tua yang merungut kat situ..
Jangan saya dengar lagi 'alahai, kaunter buka 2 je, orang ramai, dari dulu sampai nak mati dah tapi macam ni lagi'

Oppssss.. 


Sunday, October 6, 2013

Rindu bertaut kembali

Rindunya nak menulis diari..... banyak benda nak share......
Tapi sibuk dengan kerja.. terlampau takda masa untuk diari ni.....
Alahaiiiiii..
Rindunya..


Thursday, September 12, 2013

Patah hati



P/s : ini bukan masalah aku dengan teman lelaki.. 
tapi......... masalah lain yang sukar untuk dibicara.. 

Saturday, August 31, 2013

Penolak troli di pagi hari

Sesudah subuh tadi. Aku ke kekereta untuk mengambil gps. Kena cas sebab nak berjalan jauh hari ini. Di kereta ada kucin mengeow makanan. Ku berikannya wiskes. Kemudian ku naiki tangga ke tingkat satu rumah ku. bunyi macam ada troli bergerak menghala ke lif. lalu ku lihat.

Jeng jeng jeng.

Seorang budak lelaki darjah 4 agaknya sedang menolak troli pasaraya ke lift. Dia memang budak bukan hantu. Trolinya penuh dengan jualan nasi lemak ibunya. Pasti dia bangun seawal pagi untuk membantu ibunya menjual nasi lemak. Ku cuma senyum padanya. 

Apakah nasib si penolak troli itu?

Ia tak sama dengan kehidupan kanak2 lain. Kanak2 lain masih tidur ketika ini kerana kepenatan bermain menyambut kemerdekaan semalam. Tapi dia seorang penolak troli yang pasti disuruh ibunya tidur awal kerana esok pagi dia kena menolong ibunya menjual nasi lemak.

Masih adakah nasib manusia seperti itu walaupun di kota?

Apakah nasibnya selepas ini.?

Ku doakan ia menjadi seorang yang berjaya suatu hari nanti..
Amin..

Friday, August 30, 2013

Akulah pesalah

Detik 31 ogos malam ini ku menulis
Sebuah puisi orang bodoh
Kebudak budakan tiada unsur kematangan
Memberitahu satu rahsia
Dia baik tapi dia jahat
Kejahatan dia sengaja butakan
Sedaya upaya dia cuba putarkan
Agar nampak baik didepan mereka
Dia merana seorang diri
Murah airmatanya
Tak peduli walaupun tiada bersimpati
Dia suka melihat mereka senyum gembira
Tapi dia sukar dapatinya
Hidupnya kucar kacir
Dia cuba baiki dan ikut caranya
Tapi tiada seorang pun berkenan
Tiada seorang mahu bantunya
Walaupun dia suka bantu orang
Nampak mukanya kepenatan
Bukan kerana kerja tetapi kerana berdendam
Seorang penakut dengan kesalahan
Banyak kesalahannya sebenarnya
Cuma dia tak nampak
Tiada orang yang tak bersalah nak beritahunya
Sehingga seseorang suruh cermin diri sendiri
Dia mula merasakan dianya tiada guna
Kesedaran itu mula muncul
Dia keliru
Dia sedih kerana dia adalah dia
Dia itu aku
Akulah pesalah

Maafkan aku.. aku mahu lari dari segalanya..
Tuhan.. ambil aku jika aku membuat mereka terseksa..

Tunduk walaupun benar



Langit tak selalunya cerah..

Kerana Allah tahu ku akan telan segala yang pahit.. menerima segala yang silap.. walaupun mulut ku berbisa.. mempersoalan kesilapan sesorang tetapi Allah tahu ku mampu lagi terimanya.. Allah tahu ku mampu menelan kekasaran, mengalah dan bertahan.. bertahun airmata ini jatuh tiada simpati.. siapa kesah.. siapa peduli.. setiap saat salah dalam hidup sesiapa.. kekadang datang ketakutan untuk membuat keputusan sendiri.. lepas keadaan kembali pulih, ku nampak sinar baru dalam hidup.. ku cuba buat keputasan sendiri lagi.. tapi terpaksa menelan kesakitan lagi..  ia cuma bayang hitam.. dengan telunjuknya ku ikut.. ku terima segalanya.. tak pernah berubah walaupun untuk aku..  sehingga ku menjadi sehina-hina manusia di sisi mereka yang mengenalinya.. setiap kekasaranku.. dikatanya 'kau percaya pada Allah? jika percaya, minta padaNya'.. setiap kekasarannya hanya airmata ini jatuh membasahi sujudku.. kenapa tidak kau pula meminta pada Allah agar ku menjadi kau.. bertahun ku tak kesah rezeki yg rugi, ku tak pernah marah.. ku tak pernah minta ganti rugi.. tiada airmata khas untuk kehilangan benda yang tiada nyawa.. ku anggap rezeki hilang itu menebus dosa lalu.. dulu ku jahil.. ku lupa.. setiap airmata ini adalah penyesalannya.. Allah sangat sayangku.. Dia menguji aku setiap detik.. supaya aku ingat padanya.. supaya aku belajar sesuatu.. 

"Tunduk walaupun benar.."

Tuesday, August 13, 2013

Cinta aku


Nasib malang sering menjadi teman hidupku
Kerana nasib itu ku belajar erti kehidupan

Difikirkan
Orang lain tak mampu seperti aku
Sungguh derita peristiwa lalu
Hadapi kesan hingga saat ini

Gelap
Ada indah di merata memori
Tapi kepahitan terselit masuk

Benci dan dendam
Penuh di dada
Kesukaran untuk melepaskannya
Kekadang berdendam dengan diri sendiri
Benci teramat kisah diri

Aku
Yang pasti aku
Tetap aku
Cinta aku
Hanya aku




Friday, August 2, 2013

Baju raya 1 Syawal


Ramadhan ke 25..
Sudah hampir pada hari kemenangan umat Islam..
MasyaAllah.. sungguh cepat masa berlalu..
Sayu hati mendengar lagu raya di corong radio..
Apatah lagi takbir raya yang bakal didengari oleh semua umat Islam..
Berlalu pergi malam-malam keberkatan yang ditunggu-tunggu selama ini..
Lailatuqadar tetap malam rahsia..
Kalau malam ini hidup seperti hari raya..
Belum tentu malam-malam di bulan lain sama seperti ini..
MasyaAllah, hibanya rasa..
Tarawih yang kan ku rindui..
Bulan keberkatan yang ku impikan..
Belum pasti ku akan temui lagi..
Kerna nadi ku boleh berhenti bila-bila masa sahaja..

1 Syawal bakal tiba..
Tiada sambutan besar-besaran dari ku pada hari itu..
Hanya impikan dapat bersama keluarga tercinta..
Memakai busana yang sederhana.. 
Hasil upah jahitan mak saudara ku..
Sambil ku niat sedekah buat mereka sekeluarga..

Sungguh berlainan tahun ini sambutan aidifitri ku..
Serba sederhana buat ku..
Moga merasakan perasaan 1 syawal yang disambut oleh mereka yang serba kurang..
Izinkan ku melafazkan rasa nikmat kesyukuran dengan rezeki Mu pada hari ini..
Ya Allah.. Alhamdlillah..




Wednesday, July 31, 2013

Ramadan bulan penilaian diri


Bulan yang iblis tiada ni la bulan ujian buat manusia mengenal diri sendiri samada dekat pada Allah atau jauh pada Allah.. jika kita berusaha merebut melakukan ibadah pada Allah di dalam bulan ini, maka menunjukkan manusia itu berusaha untuk berubah diri sepenuhnya ke arah kebaikan.. insyaAllah, Allah nampak usaha itu.. tapi jika manusia hanya leka dan menunggu ramadhan akan datang untuk melakukan ibadah, maka manusia itu bakal menjadi kawan si iblis di neraka kelak.. kerana sebelum bulan ini datang, iblis sudah tinggalkan wasiat buat manusia, alangkah gembiranya mereka melihat manusia yang masih mengikutinya walaupun mereka dikurung ketika di bulan ini.. 
~Mahukah kita membuat Nabi Muhammad mengalirkan airmata lagi ketika melihat umatnya menjadi peganti iblis di bulan ini?
~Mahukah kita menjadi manusia yang tidak bersyukur dan sombong dengan peluang, pahala yg berlipat ganda Allah mahu berikan?

MasyaAllah..
Renung-renungkan..


Monday, July 29, 2013

Cara hilangkan jerawat dan kulit kusam menggunakan Sabun Significant Skin Care dan Sabun Gluta Kojic

Assalamualaikum.. hai korang.. makin hari terasa makin tua.. betul tak.. terutama diri saya yang masih belum berkahwin ni.. bujang terlajak sudah.. hehe.. waktu kerja saya juga membataskan saya untuk mensolekkan diri kerana saya kerja di tempat yang panas.. kalau pakai makeup yang banyak bahan kima tu.. make up boleh cair ma.. dan sedikit bahaya pada kulit muka.. boleh menyebabkan kedutan, jerawat, jeragat yang berparut dan kusam.. jadi, sungguh bertuah korang hari ini sebab saya dah ada sedikit masa lapang untuk kongsi dengan korang tips-tips yang tak seberapa la..

Sebabkan banyak yang saya nak terangkan nanti.. jadi, saya buat ia jadi 1 post untuk setiap step.. boleh?? lebih senang kan.. tapi sebelum tu saya nak tunjuk secara keseluruhan atau secara ringkas apa rutin harian saya.. yang paling ringkas dan saya gunakan setiap hari..
Ini adalah tips ringkas yg saya kepilkan pada semua customer yg beli produk dengan saya..
sedikit untuk panduan semua.. 

Step pertama yang paling penting sekali adalah Pencuci muka.. sebagai orang wanita, kita takkan terlepas dari mencuba pelbagai jenis produk pencuci muka.. betul tak.. sehingga berlaku pembaziran kerana pakai sekali dua, lepas tu tak sesuai kerana muka naik jerawat.. saya pun pernah alami perkara sama.. sebab kulit muka saya jenis sawo matang dan agak gelap.. pernah saya guna produk sehingga menyebabkan terlalu banyak minyak.. dan pernah juga saya guna produk sehingga muka kering sangat sebab takda minyak.. sangat tak balance la.. jadi apa saya buat?? hehe.. saya terus dan terus cuba produk yang sesuai dengan muka.. sehingga saya jumpa produk yang saya gunakan sekarang..

Ciri-ciri sabun yang sesuai untuk kulit muka adalah seperti :

1) Halal
2) Organik dan bebas dari bahan kimia (kalau ada bahan kimia pun yang baik untuk kulit) 
3) Kandungan sabun yang sesuai dengan kulit muka kita (jika rasa nak putihkan muka, guna sabun yang mengandungi unsur pemutihan)
4) Dalam botol (lebih selamat dari jangkitan bakteria)
3) Jika dalam bentuk buku sila pastikan ia sentiasa kering.. jangan biarkan sabun lembik kena rendam air.. 

Itu antara ciri-ciri penting yang korang kena pastikan semasa pemilihan sabun muka korang.. di sini saya nak cadangkan 'sabun muka bajet' yang sesuai untuk kulit muka kebanyakkan orang termasuk saya sendiri iaitu :

-Sabun Gluta Kojic
-Sabun Significant Skin Care (SSC)
-Simply Siti Cleanser
-Skin Food Cleanser
-Himalaya Cleanser
-Dan termasuk pencuci muka dari korea atau japan yang ada tulis organik 

SABUN GLUTA KOJIC TERBARU




Hehe..
Saya sudah pakai pencuci muka sejak zaman belajar sekolah rendah lagi, dulu ada olay, pond's dan macam-macam lagi jenis produk lelama dulu.. ada yang dah tak keluar pun.. cuma satu produk saya tak guna iaitu produk temulawak.. ia meragukan saya untuk pakai.. hehe.. sebenarnya kalau pakai nanti muka putih sesangat sehingga berbeza dengan tangan.. dan macam kenal tampal je putih mukanya.. berbeza dengan produk-produk yang ada sekarang la.. ia putih kembalikan kulit muka kepada semulajadi.. alhamdulillah..

Ok sambung pasal sabun tadi.. sabun yang dicadangkan pada anda semua guna adalah sabun Vitamin E atau C Significant Skin Care.. sangat membersihkan muka korang dari kotoran.. lagi satu, sabun ni cepat kering dan tidak akan cair dalam bilik air seperti sabun lain.. jadi ia selamat digunakan berulang kali dan menjimatkan.. 

Fungsi sabun SSC ini membersihkan muka dari kotoran sahaja.. tiada tidak balas pengelupasan atau pemutihan.. malah dapat menghaluskan kulit wajah anda.. sangat sesuai untuk semua jenis kulit.. Beza vit E dan C adalah vit E untuk kulit normal dan vit C untuk kulit berjerawat kerana muka yang berjerawat mengandungi kandungan minyak yang lebih, maka vit C boleh menyingkirkan minyak yang berada pada muka..

Saya sudah cuba dua-dua sabun ini.. dan sekarang saya cuma guna sabun vit E.. Kenapa? sebab saya campur penggunaan sabun.. ramai juga tanya, boleh ke campur-campur sabun.. jawapan dari saya adalah boleh.. asalkan ia tidak mengandungi unsur pengelupasan kulit.. jadi, apa saya buat, saya sabun muka dahulu gunakan SSC vit E dan bilas.. saya sabun sekali lagi gunakan sabun gluta kojic.. 

Sabun gluta kojic ini adalah untuk merawat kulit muka kita semasa kita mengurut muka dengan buih yang dihasilkan.. tak perlu terlalu kasar dan gelojoh untuk sabun muka.. cuma lakukan secara perlahan-lahan.. gosok buih secara membulat atas muka.. ambil peluang itu untuk bentukkan muka korang, nak bentuk petak ke, bujur sirih ke.. hehe dan seterusnya bilas..


TIPS PENTING : JIKA ANDA RASA RAMBUT PERLU DISYAMPU, SYAMPU DAHULU DAN BILAS, KEMUDIAN BARU CUCI MUKA DENGAN SABUN

Ikut tips ni kalau taknak dahi korang berjerawat.. hehehe

Ini rakan sekerja tempat lama saya, namanya Nana.. masa mula kenal dia muka dia berjerawat habis.. cian tengok.. kita pun suruh dia cuba produk yang kita guna.. memula dia takut sebab serik nak guna mana-mana produk kan.. tapi Allhamdulillah, sehingga hari ini dia menggunakannya.. sehingga berjangkit dengan adik dan saudara maranya, sekarang mereka sekeluarga penggun produk SSC seperti keluarga saya.. hehe
Kerana produk ni berbaloi untuk dibeli maka saya stokis di kawasan Puchong & Shah Alam.. 
Senang cerita kalau nak beli boleh sms atau whatsapp di no 013-7549240 (Su)

Bagaimana dengan pencuci muka yang lain?? 
Pencuci muka lain seperti skin food atau simply siti memang bagus untuk semua jenis kulit tetapi ia agak mahal sikit dan prosesnya adalah lambat sedikit.. kenapa saya cadangkan? sebab jika berlaku kecemasan seperti kehabisan sabun ke.. boleh la korang gantikan dengan produk-produk yang senang nak dapat di pasaran seperti Watsons atau mall.. Malah ada juga yang rasa mukanya sudah dirawat dengan baik setelah menggunakan SSC & Sabun Kojic yang ingin menukar angin memakai produk lain, jadi boleh la gunakan produk yang berunsurkan herbal & organik.

Tu saja yang nak dikongsikan di sini.. kita jumpa pada post yang seterusnya iaitu mengenai Krim Muka
Wasalam..

Sabun Gluta Kojic Baru


Drop-ship stokis for Bestbuybeauty Plaza in Selangor and Kuala Lumpur area.

PM UNTUK HARGA MURAH!!! 
-----> https://www.facebook.com/SignificantSkinCare/info
Sumber : Bestbuybeautyplaza


Sumber : Bestbuybeautyplaza

SABUN GLUTATHIONE COLLAGEN

100 GRAM

FORMULA TERBAIK + KESAN MENAKJUBKAN (GABUNGAN COLLAGEN & GLUTATHIONE)

KELULUSAN ANTARABANGSA
BFAD (Bureu of Food and Drugs)
BIRO DADAH DAN UBAT ANTARABANGSA
RDII-MM-CT-0492

Kelebihan:
Mengecutkan jerawat dalam masa 1 - 2 minggu
Memudarkan & menghilangkan parut & cela
Mengurangkan & menyelesaikan masalah pigmentasi @ jeragat
Mengurangkan kedutan
Mencerahkan kulit yang kusam/gelap
Menyamaratakan tona kulit yang tidak sekata
Mencerahkan kulit dicelah2 lipatan
Boleh digunakan untuk muka & badan
Memberi kelembapan yang sempurna
Penggunaan berterusan akan membuat kulit lebih bersinar & bermaya tanpa solekan yang tebal

Bahan Kandungan yang terdapat dalam sabun ini:-

GLUTATHIONE
Menolong memudar dan menghilangkan masalah kulit seperti pigmentasi, jerawat dan parut jerawat, age spots dan freckles.

COLLAGEN
Membantu memberi kelembapan pada kulit wajah anda selepas dicuci dengan sabun ini & dapat menganjalkan kulit anda supaya kelihatan lebih tegang & gebu.

ARBUTIN
Arbutin dikenali sebagai bahan yang paling selamat dan efektif dalam pencerahan kulit muka. Arbutin menolong memperbaiki dan menjaga kulit yang rosak akibat daripada free radicals dan juga menolong menghalang pengeluaran melanin yang sangat banyak. Arbutin selamat digunakan kerana tidak mengandungi bahan toksik, hidroquinon atau apa2 bahan berbahaya. Tiga fungsi penting arbutin ialah : Whitening effects, anti- age effect and UVB/ UVC filter

KOJIC ACID
kojic acid lebih efektif daripada whitening ejen yang lain seperti hidroquinon yang berbahaya. Kojic acid selamat dan tidak mendatangkan efek yg berbahaya seperti hidroquinon tu. Ia adalah natural ekstrak yang mencerahkan cela2 dan parut.

Penggunaan yang berterusan akan membuatkan kulit lebih cerah, muda, glowing dan kulit sekata tanpa apa2 masalah kulit dari sehari ke hari Formula unik ni akan membuatkan kulit kelihatan lebit cepat cerah, jerawat parut dan cela2 dimuka dapat dihilangkan.

Nak order? bank in ke:


MAYBANK
SITI SUHAILA BT RADENAN
162487123670

CIMB
SITI SUHAILA BT RADENAN
08210013826529

BIMB
SITI SUHAILA BT RADENAN
01014020461393


email: sitisuhaila.radenan@yahoo.com

sms ke 013-7549240 (siti suhaila) details spt di bawah:

nama bank, jumlah bayaran, nama produk, nama, alamat & no hp

TESTIMONI DARI STOKIS TERBESAR KAMI :





Thursday, July 25, 2013

Modest Culture by Prof Muhaya

Kasih Ibu tiada akhirnya..
InsyaAllah akan ku jadi seorang anak yang terbaik buat ibuku..
Meskipun ku tahu mana kelemahan ku..
Amin..

Hari minggu ni kena cuba terjah ke butiknya di Kajang tu la.. huhuu..
Sesiapa yang berminat sama.. boleh ke website terus http://modestculture.com/

Wednesday, July 24, 2013

Insaflah wahai masyarakat

Semua pakat nak jadi Mak Jemah sekarang..

Huhuhuhuuu..

Assalamualaikum.. salam ramadhan buat muslimat semua.. sungguh hari ini saya rasa terkilan dengan segelintir masyarakat yang suka menjaga tepi kain orang.. sekarang dunia IT, skop menjaga tepi kain orang tu luas ertinya.. bukan sibuk hal rumah tangga orang sahaja.. tapi meliputi semua aspek.. sebab tu orang cakap, sibuk sangat nak jaga tepi kain orang.. sedangkan kain sendiri yang carik tak terjahit..

Saya bosan nak tengok Facebook kekadang.. bila saya ada masa untuk tengok status update di facebook, saya puas scroll sampai bawah tapi macam orang sama je yang rajin update.. mereka seolah-olah 24 jam bersama facebook.. agaknya masa nak basuh kencing pun sebelah tangan pegang handphone kot.. 

Ingat tak dulu, tahun 2007 macam tu, facebook tu artis jer main sebab masyarakat biasa main friendster jer.. tak pun my space atau tagged.. tapi tagged sekarang dah jadi laman sosial lucah.. kalau kesunyian atau gersang nak mampus, boleh la main tagged.. ish ish ish.. tapi saya pun ada akaun tagged.. sebab apa saya ada?? sebab sejujurnya saya nak pantau apa pasangan saya buat di tagged.. saya memang jenis berterus terang.. saya tak suka nak sorok-sorok benda baik atau jahat.. kalau saya dapat bakal suami imam muda.. sah sah dia takda akaun tagged.. tapi saya terima seadanya jika dijodohkan dengan sesiapa.. yang penting, percaya Kuasa Allah swt.. manusia itu takkan terlepas dari cctv Allah..

Ramai berdakwah, jaga percakapan, jaga kata-kata, jangan tulis benda yang boleh buat orang salah faham dengan penulisan kita.. memang betul semua tu.. saya harap penulisan saya takdala yang mempertikaikannya.. masyarakat suka buat keputusan terburu-buru, setiap penulisan yang mereka baca itu mereka cepat sangat buat keputusan maksud tulisan itu apa.. sedangkan kalau ragu-ragu baik bertanya.. biar orang menyampah dan rimas dengan kita kerana selalu menanya kenapa tulis macam tu.. daripada korang salah mentafsir penulisan seseorang.. sebagai contoh kalau korang baca blog yang korang ragu-ragu, bertanya jela pada ruang komen.. tak perlu nak tuduh menuduh, pastu luahkan pada facebook.. kucar kacir betul hidup masyarakat sekarang..

SEBAB KENAPA??

Sebab masyarakat tak suka bertanya.. tapi suka menghebahkan perkara yang bagi mereka ia nampak sangat penting.. sedangkan tak tahu perkara tu betul ke atau salah.. bila dah salah, pastu share perkara sebetulnya.. cukup-cukup la share perkara kebaikan jika diri kita sendiri tak ambil iktibar dari perkara kebaikan itu.. kita share, berbuat baik jika bertemu orang tua.. tapi kita selalu ke call ibu bapa kita tanya khabar?? ada tanya tak duit mereka cukup ke untuk perbelanjaan.. masyarakat yang share tentang politik, apa tindakan dia?? kutuk je keje kan.. salahkan menteri sana, salah menteri sini.. tapi mereka ambil ke iktibar untuk diri mereka sendiri.. kita cakap menteri patut turun padang tengok orang miskin.. jangan asyik makan duit rakyat jer.. tahu la duduk atas kerusi empuk.. tapi kita sendiri pernah ke nak bantu orang miskin, pernah ke kita pergi Jusco masa nak beli baju baru untuk diri sendiri dan beli lagi satu baju untuk disedekahkan pada orang yang memerlukan.. masuk kedai sana, masuk kedai sini semata-mata nak cari baju tercantik dan branded.. pastu menyalahkan kerajaan bila tengok harga baju tu mahal sangat, luar negara murah jer.. 

Kalau diri kita lupa akan orang susah.. ni kan menteri yang layak berjalan di karpet merah nak fikirkan semua tu.. saya bukanlah baik sangat untuk berkata atau menulis kesalahan masyarakat sekarang.. tapi biarlah penulisan saya menyedarkan diri saya dan juga semua masyarakat.. saya pun sedih melihat diri saya yang selalu pentingkan diri sendiri di dunia ini.. saya rasa rugi sangat jika saya tak kognsi pada semua tentang kesedaran ini.. 

Tapi masyarakat sekarang pandai menjawab.. kalau buat silap, jawapannya 'manusia takkan terlepas dari melakukan kesilapan' sebab tu mereka berani buat salah banyak kali.. dah buta dosa besar atau kecil.. yang mereka tahu Allah maha pengampun.. bagaimana kalau 5 minit lagi malaikat maut menjemput  kita.. sempat ke kita nak tebus segala kesalahan kita..

Ingatlah wahai manusia..

Beridabahlah seperti hari esok kita sudah tak bernyawa
Jauhilah dosa seperti hari esok kita akan masuk neraka

Segala pesanan ini adalah buat semua masyarakat.. bukan dituju khas untuk seorang sahaja.. kurangkan menghabiskan masa bersama laman sosial.. gunakan sebaik masa yang Allah berikan untuk kita berebut keberkatan hidup di dunia Allah.. percayalah.. kita pasti takkan menyesal kelak..

=)




Monday, July 22, 2013

Ku cemburu.. Ku mahu jadi kekasih Allah juga.. ^_^

Sesungguhnya ku memaksa diri ku untuk memilihMu..
Kaulah kekasih sebenarKu..
Ya Allah Ya Tuhan ku..


Semoga dimakbulkan segala doa-doa ku.. amin.. insyaAllah..

Saya sangat cemburu dengan wanita yang dekat dengan Allah swt.. saya pun nak juga.. 

Ceramah dah abis.. terawih sat..

Wednesday, July 17, 2013

Sayanglah jika Islam hanya pada nama

Assalamualaikum..

Macam mana ibadah puasa korang semua tahun ni?? saya tengok ramai kekawan saya update status mereka.. 'alhamdulillah, berpuasa sebagai isteri tahun ni'.. seronok tengok kawan-kawan yang dah mendirikan rumah tangga.. tahniah korang.. rasa sebak plak sebab terasa diri tua dah.. huhuhu..

Ok.. berkenaan tajuk di atas tu.. kenapa susah sangat orang nak memahami Islam itu.. terutama orang bukan Islam.. jawapannya mudah sajer.. kerana kita tak pernah tunjuk Islam sebenar tu macam mana.. yang kita tahu saban hari kita terlalu ke arah kebaratan.. mengikut-ngikut cara budaya orang bukan Islam..

Saya bekerja di tapak pembinaan dan dikelilingi kaum cina.. mereka sering tanya saya kenapa saya pakai tudung.. kenapa saya berpuasa.. kenapa saya sembahyang banyak-banyak.. macam-macam mereka tanya.. dan ada juga soalan yang sukar untuk jawab pabila orang Islam kita lupa agama mereka.. antara soalannya kenapa ada melayu macam saya minum arak, tak pakai tudung, tidur dengan lelaki yang belum kahwin dan macam-macam lagi..

Bukan itu sajer.. malah banyak mereka menguji saya.. katanya, tak panas ke pakai tudung.. pakai skirt lebih baik.. soalan lain, kalau di rumah kena pakai tudung juga ke, suami tak boleh tengok ke.. seolah-olah satu pun mereka tak faham tentang agama kita.. sedih saya rasa..

Apala pemimpin kita sudah buat pada negara Islam kita.. mana perginya kepimpinan Islam yang diwarwarkan.. sedih sekali lagi saya memikirknya.. bila difikirkan balik.. jika dari ketua itu sendiri mendalami Islam dan menjelaskan Islam itu bagaimana pada semua rakyat jelata.. tak susah pun.. cuma tunjukkan Islam itu wajib apa.. larangannya apa.. dan kenapa.. pasti ramai yang akan hormati agama kita.. Islam juga mengajar kita menghormati agama lain.. 

Mana tahu bila mereka melihat Islam itu cukup terjaga dan indah, pasti ada tertarik untuk memeluk agama Islam.. kan lebih bagus macam tu.. tapi sayang seribu sayang.. orang Islam sendiri tak tahu Islam itu bagaimana.. yang mereka tahu solat 5 waktu, solat jumaat, berpuasa, tutup aurat.. tapi banyak lagi Islam ajar bagaimana tutup aurat dengan sempurna, solat dengan khusyuk, berpuasa lidah, telinga, mata dan pelbagai lagi tentang keperluan seorang yang beragama Islam..

Jika kita rasa ia susah, Allah takkan janjikan kita ganjaran dan pahala berlipat ganda.. tapi bagi orang Islam yang ikhlas dalam hidupnya, pasti melakukan segala kebaikan tanpa mengharap ganjaran dari Allah swt.. dan ingat satu perkara.. Allah janjikan syurga yang sangat indah tidak terkata buat kita yang mengikut surahanNya.. serta neraka buat kita yang sering melakukan dosa..

Pahala tu memang mudah dapat.. bergitu juga dengan dosa.. kadang-kadang kita tak perasan benda sekecil zarah tu dipanggil dosa.. seperti kita sebut 'artis tu hodoh, tapi dapat kahwin dengan laki ensem, tak aci' kadang-kadang kita sendiri tak sedar apa yang kita lafazkan.. di situ pun kita dah menghina ciptaan Allah swt.. ish ish ish.. apa nak jadilah pada kita semua ni..

Kalau macam tu.. mari kita yang cuba betulkan diri kita dahulu.. beritahu mereka (orang bukan Islam) tentang Islam sebenar.. biar mereka tak faham kenapa kita pakai tudung tapi asalkan mereka sudah diberitahu.. bergitu juga dengan perkara-perkara lain dalam Islam..



Selamat menjalani ibadah puasa.. =)


Monday, July 8, 2013

Kerana rahsia itu hanya pada ku dan Tuhan


Teringin sebentar
Melihat dunia di tangan
Senyum dan ketawa seperti mereka sekarang
Bertepuk tangan bersama-sama
Bersikap seperti monyet-monyet hitam

Sayang sekali jika dilepaskan
Peluang datang hanya sekali
Inilah masanya sudah tiba
Untuk membuat mereka jatuh
Lumpuh tanpa mampu berkata

Keji sungguh jiwa ini
Mana datang sifat itu
Hilang sudah simpati
Tinggal cuma dendam
Akan dibalas secepat mungkin

Tiada istilah tenang kalau sudah salah
Tiada istilah redha kalau sudah kalah
Tapi mereka masih berpura-pura betul
Kerana hanya monyet-monyet hitam akan tertipu
Dengan penipu semulajadi

Bayangkan jika rahsia itu terbongkar
Berbuktikan kebenaran di alam maya
Sudah bersedia menutup malu?
Tak sabar melihat ia berlaku
Di depan mata semua belah pihaknya

Bunuhlah penyimpan rahsia
Hapuskanlah bukti yang ada
Sekejam itu hati manusia
Kerana memang wujud golongan itu
Menghitamkan kebenaran menegakkan kesalahan

Rahsia..
Kerana Tuhan beri pada insan yang benar untuk simpan rahsia
Kau untung
Kerana rahsia itu hanya pada ku dan Tuhan


Nukilan : S.Suhaila Radenan

p/s : Buat sang pencinta


Baju buruk di sana



Baju buruk di sana
Yang telah dipakai dan dibuang
Dikutip kembali
Jahit tempat koyaknya
Cantik rupanya kembali
Dipakai oleh tuannya
Sesuai dan berhajat untuk simpan lama

Baju buruk sudah baru di sana
Lupa dirinya dulu buruk
Sekarang dijahit elok
Sayangkan tuannya
Malang tuannya tidak sedari
Baju buruk jahitannya dipakai orang lain
Kahsian tuan asal baju buruk itu

Baju buruk sudah baru sudah lupa di sana
Rahsianya hampir terbongkar
Lalu dibela dirinya dahulu
Takut akan kecurangan itu diketahui
Dibuang tuannya
Malah dikoyak jahitannya
Pasti ia jadi baju buruk yang buruk di sana kembali

Nukilan S.Suhaila Radenan


Tak pernah serik


Bila ku tenang kau pergunakan aku..
Bila ku bising kau mula singkirkan aku..

Cuba jelaskan di mana harus ku berpijak..

.................................

Ku cuba jaga hubungan itu,
Tetapi, secara halus kau meruntuhkan hubungan itu..
Apa salah ku lagi?
Ku serba kurang, kerana itu susah kau menerima aku..
Tetapi, kekurangan ku.. tak pernah ku membelakangi mu..
Ku tak cuba mengambil topeng dan berselindung di belakang topeng..
Segala keburukan ku, ku tunjuk pada mu agar kau tahu aku serba kurang..
Kurang ilmu..


Thursday, June 20, 2013

Saturday, June 15, 2013

Mereka

Mereka
Datang ketika ku sedang senang

Mereka
Bersama ku ketika perlu

Mereka
Pelakon terbaik merayu bantuan


Mereka
Wajib perlukan aku kala susah

Mereka
Jadikan si ceti yang halal

Mereka
Letak aku sebagai penyelesaian masalah

Mereka
Tak pernah silap kerana aku selalu salah

Mereka
Lupa kewujudan aku bila senang

Mereka
Bukan alasan yang diberi tapi sikap tak endah terus diberikan

Mereka
Takda rasa sikit pun untuk kongsi apa ku rasa

Mereka
Tinggalkan aku sendirian

Mereka
Lupa aku ada airmata sama seperti mereka

Mereka
Anggap aku tak punyai hati dan perasaan

Mereka
Tahu aku cuma penulis blog dan takkan mencari mereka ketika perlu

Kamukah mereka itu?




Thursday, June 13, 2013

Makbulkan doa ku

Ya Maha Pencipta sekian alam,

Ampunkan segala dosa ku
Jagalah diri ku sebagaimana Kau menjaga orang-orang beriman yang lain
Dekatkanlah hati ku pada Mu
Aku merindui Nabi ku, Muhammad

Ya Allah Ya Tuhan ku
Telah ku temui jodohku
Diakah yang ku cari selama ini Ya Allah
Terima kasih kerana memberi jodoh serupa sifat dengan ku
Walaupun kehidupan dia sangat berbeza dengan kehidupan ku
Ku terima segala pemberian Mu
Tetapi ku merayu Ya Allah
Berikan dia kekuatan untuk menjaga ku dan keluarga ku
Berikan dia pentujuk jika dia gagal menjalankan tugasnya
Berikan dia ketenangan jika musibah besar menimpa ke atasnya
Berikan dia peluang untuk menjadi imam yang baik buat ku dan keturunan ku

Ya Allah 
Jika hari ini ku merasa bahagia
Berikan rasa yang sama pada hamba yang lain
Jika hari esok ku lebih bahagia
Berikan rasa yang sama pada hamba yang lain
Dan jika aku bersedih suatu hari nanti
Teruskan berikan kebahagian buat hamba yang lain
Ampunkan segala dosa ku
Aku tak sabar untuk bersama Mu nanti
InsyaAllah
Amin ya rabal al amin
jangan lupa tonton kami punya keek =D


Perubahan adalah sebuah kemaafan

Pernah awak membuat hati saya hancur
Ketika itu, saya marahkan diri saya kerana mahu bersama awak
Saya menyesal kenali awak
Sehingga saya meluahkan kata-kata yang sangat hina
'jika tulang rusuk ini abang punya, su nak suruh doktor buang, mesti takda jodoh kita dah kan'
Bergitu sekali saya marah pada diri saya
Saya masih dengan awak
Melalui hari-hari yang sukar bersama awak
Menghadap orang-orang yang menyakitkan hati saya
Ayat terbaru untuk hati saya 'apa boleh buat'
Saya hilang rasa kasihan pada manusia
Saya benci dengan manusia yang menzalimi dirinya kerana sebuah cinta manusia lain
Walaupun hidup sebuah drama
Jangan kita cuba untuk jadi pelakon yang terbaik
Tetapi jadilah seorang khalifah yang betul wujud di alam dunia yang sementara ini

Hari yang berlalu akan terus berlalu
Biarkan ia pergi bersama-sama mereka yang masih memikirkannya
Saya sudah terlalu penat dan nazak mengenangkan segala yang berlaku
Malas mahu ambil peduli tentang orang lain
Apa yang saya tahu
Jika mahu jadi pemberi yang baik, sorokkan segala kebaikan itu
Bila ditunjukkan, maka kamu masih belum jadi pemberi yang baik

Hari ini awak menyesal dengan segala kesilapan
Kalau awak tahu hari ini awak akan susahkan saya sebegini
Pasti awak takkan menjadi penipu dahulu kan
Kerana awak tak tahu apa yang berlaku hari ini
Maka awak cuma hargai airmata orang lain sahaja

Tidak mengapa
Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya
Kerana menunggu hikmahnya saya bertahan sehingga sekarang
Hendak bagaimanakah lagi untuk saya buktikan kasih sayang saya pada awk?
Saya rasa awak sudah nampak segalanya
Dan saya pasti awak masih belum buta
Cuma kemaafan yang awak inginkan hanya ada pada diri awak


Sumber : google

Saturday, June 8, 2013

Alhamdulillah dengan kehidupan yang lebih baik sekarang

Assalamualaikum..

Salam buat semua.. semalam pergi pejabat pos untuk pos barang, faham jela kalau pergi hari Jumaat mesti beratur panjang.. bila saya sampai je kat tempat ambil nombor, ada budak kecil hulurkan sekeping kertas yang bernombor.. saya pada mulanya ingatkan nombor semalam sekali tilik, nombor hari ini.. sekali dipanggil nombor yang baru saya dapat tu.. terus ke kaunter.. syukur sangat sebab dipermudahkan segala urusan hari semalam..

sukanya rasa.. hehehe..

Hati saya resah sebenarnya, banyak perkara saya fikirkan.. terutama bab duit.. ia seperti bermain-main dalam fikiran.. banyaknya nak guna duit.. risau plak kalau tak mampu nak sara hidup.. banyak benda nak kena selesaikan.. tapi saya cuba satu persatu untuk selesaikannya dengan baik.. doakan saya..

Mari dengar cerita.. pada suatu hari........ =P

Saya sedang dalam proses nak ambil sebuah kereta di bawah nama saya sendiri.. keluarga saya sederhana sahaja, tak mampu untuk semua memiliki kereta lagi.. sekarang kereta yang saya guna adalah kereta abah saya, dan keluarga kami ada sebuah van yang sudah usang.. dulu kami selalu la pulang ke kampung menaiki van tersebut.. dan pernah rosak di lebuhraya di tengah malam.. sejak besar ni, saya dah 4 tahun tak balik ke kampung.. kami beraya di Ipoh sahaja.. insyaAllah jika dipermudahkan segalanya.. boleh la kami sekeluarga pulang ke kampung sebab dah ada dua kenderaan yang lebih selamat untuk perjalanan jauh.. tak sabarnyaaa..

Semoga dapat lepas la loan kereta saya.. harap sesangat.. syukur atas segala rezeki yang Maha Pencipta telah berikan pada saya dan keluarga.. saya faham abah saya masih tak cukup wang untuk sara keluarga.. dengan rezeki yang Allah berikan dalam hidup saya, moga ia memudahkan mereka.. tak payah nak hidup susah sangat macam dahulu.. masih ingat dulu.. saya kan sulung.. saya melihat segala yang berlaku dalam keluarga saya dengan jelas sekali.. susah hidup kami dulu.. hidup kami penuh berhutang.. kesilapan pertama adalah kerana abah jadi penjamin seorang kawannya.. dan terpaksa tanggung hutangnya sehingga saya masuk matrik barula habis bayar.. dasyat kan.. satu persatu emas di lengan dan leher umi ke kedai pajak.. apa boleh buat ketika itu adik-adik perlu minum susu dan saya perlu ke sekolah..

Memang benar orang cakap, kalau dah tahu tak mampu kenapa beranak ramai anak.. hurmm tak tahu la cakap macam mana, kita bukan tahu pun nak kena tanggung hutang orang.. nak kena hidup susah kan.. jadi bersedia dan hadapi jela.. biar orang nak cakap belakang pasal keluarga kita, nanti bila waktu mereka susah mereka akan tahu bagaimana rasainya..

Adik beradik ramai ni meriah tau.. bila semua dah besar rasa macam ada ramai kawan jer kat rumah.. kalau buat lawak pun, ada juga orang nak tolong gelakkan.. kalau seseorang mesti rasa sunyi.. itulah harta yang paling beharga yang saya mahukan selama ni.. berbaloi hidup susah kerana kita naik secara perlahan-lahan.. bukan naik dengan cepat dan tetiba jatuh tersungkur keseorangan.. bila kita naik secara perlahan, kalau jatuh sekalipun kita sudah biasa dan insyaAllah pasti ada yang membantu..

Itu yang saya dapat kongsikan tentang kehidupan saya pada semua.. memiliki kereta sendiri adalah satu kejayaan buat saya.. kerana mampu bersusah sendiri untuk memilikinya.. saya kerja keras untuk semua itu.. kerana orang kata saya anak manja, manja yang saya maksudkan tu saya rapat dengan keluarga, bukan dengan kawan.. sejujurnya saya cakap, saya kurang percaya dengan kekawan, tak bermaksud saya nak putuskan silaturahim.. ada had yang kawan perlu tahu dan keluarga perlu tahu.. mulut orang bukan boleh dijaga kan.. tapi saya sayang kawan-kawan saya.. hehe.. mereka pelangi saya ketika saya gembira.. jadi, bila berduka, saya takkan rosakkan pelangi yang cantik itu dengan hujan ribut berpanjangan.. 

~_~
Kerana itulah diri saya..

Hatimanis pun tak tahu semua cerita ni.. dia nampak saya mengeluh tapi saya kurang bercerita tentang apa yang boleh menampakkan diri saya ni banyak masalah di depannya.. kita kena faham, lelaki yang simple dorang tak suka perempuan yang banyak masalah.. ada lelaki yang layan jer perempuan macam tu, ada lelaki yang buat tak tahu jer asalkan jangan babitkan dia dalam masalah yang sama.. orang melihat saya seperti menceritakan segala kesedihan untuk mendapat simpati.. tapi mereka tak tahu saya cerita pabila saya sudah rasa kejayaan dalam kebahagian.. cerita ini cuma untuk berkongsi sebagai semangat pada orang lain yang melalui hidup sukar seperti saya dahulu..

Bukan seorang tapi ramai kawan hatimanis mempersoalkan pada saya sendiri, kenapa hatimanis pilih saya, saya tak tahu jawapan apa yang harus diberikan kerana saya bukan diri hatimanis.. jawapannya pada mulut dia.. tapi bila mulut berbicara, ada juga yang mengata kerana perempuan itu memaksanya sebab tu dia berbicara sebegitu.. saya boleh mempersoalkan setiap kenyataan yang dikeluarkan kerana mereka semua kenal hatimanis saya lebih dari saya mengenalinya.. kalau dia keras hati, kenapa dia boleh bicara sebegitu? kalau dia jenis yang ikut kata dirinya sahaja, bukan ikut kata perempuan, kenapa dia memilih saya dan bukan orang lain? mereka lebih kenal dia dari saya.. jawapannya ada di mulut mereka.. saya berani bersumpah, saya tak buat kerja-kerja kotor, saya masih ada didikan agama, jodoh yang ditentukan untuk saya datang dari Allah swt bukan dari saya sendiri, saya takut mati.. nak celup tangan dalam air panas pun saya takut, ni kan saya nak tanggung azab kerana bomohkan orang.. kalau mereka nak buat, apa saya boleh halang.. Allah maha kuasa.. jika bukan hatimanis jodoh saya.. mungkin ada orang lain yang boleh gantikan tempat hatimanis, menjaga dan membahagiakan saya selamanya.. 

Mereka kata saya gila.. saya memang gila kerana masih bertahan ke tahap sekarang.. mereka lupa, mereka bukan golongan yang sama ke dengan saya kerana masih bertahan dengan cinta mereka? =) cakap biar serupa bikin.. kita mencintai orang yang sama.. kalau setiap yang mereka kata pada saya, maka mereka sama seperti saya jer.. mereka selalu kata, suatu hari nanti hatimanis akan berubah kerana Allah membukakan pintu hatinya melalui doa-doa mereka.. mereka tak pernah merasa yang hatimanis akan berubah kerana sikap mereka dan diri saya.. manusia takkan sama setiap hari, hari semalam takkan sama dengan hari ini..

"Jika hari ini dia seorang perokok tegar, tak mungkin hari esok dia perokok yang sama"

Dan ingat, semua orang yang ada bersama hatimanis akan melalui sejarah yang lebih kurang sama sahaja, cuma kelebihan saya adalah kerana dipilih.. saya faham, jika saya bukan dipilih, saya sendiri akan mempersoalkan.. tapi dulu masa saya bukan dipilih, saya tak sedegil mereka.. hatimanis tahu mana saya silap, dia ingat sampai sekarang, dan dia pun ada juga cakap, kalau saya nak ungkit semua benda, dia pun boleh ungkit semua benda.. cuma perbezaannya, kenangan lama saya tak mengganggu hidupnya.. kerana segala kenangan jadi kenangan yang saya mudah lupakan jika ia pahit.. tapi kenangan lamanya sentiasa menjadi-jadi dan mengganggu hubungan kami.. tapi saya juga yang dipersalahkan oleh mereka.. apa boleh buat.. 

Sekarang.. hari makin hari makin cerah dan baik.. segala yang diharapkan perlahan-lahan datang.. semoga ia berlarutan hingga ke malam.. saya tak kenal hatimanis.. siapalah saya untuk layak kenal dia.. tapi saya dapat rasakan yang dia kenal hati budi saya lebih dalam.. 

"Mohd Syafiq Afifi is not a good actor but a good man for Siti Suhaila's life"


Banyak rahsia kenapa saya.. bukan mereka.. :)
Tamat.. 

Nak masuk bab 2 plak.. =P

Lepas ni nak settle hal rumah plak sebab masuk rumah baru.. mau beli perabut untuk hadiah family yang tersayang.. huhuhu.. kereta hatimanis pun dah nak siap.. yey.. sonoknya dapat dua kereta baru hehehe.. leh la balik sesama dengan hatimanis.. untung jodoh sekampung =P

Sikit jer bab 2.. saya tulis sebelum balik kerja.. sekarang nak balik dah.. nak dating.. babai =D

p/s : No plate kereta saya 3115 huhuhuhuhuhu.. gembiranya dapat no plate tu.. 

Wednesday, June 5, 2013

Habbatus Sauda


Assalamualaikum..

Rasulullah bersabda : 
“Tidak ada satupun penyakit melainkan di dalam habbatus sauda’ 
terdapat kesembuhan baginya, kecuali kematian.” (HR. Muslim)

Terus terang saya kata, saya tak suka amalkan minuman yang berkhasiat dan kecantikan.. saya bukan jenis yang rajin untuk bancuh minuman berkhasiat.. hehe.. kesibukan kerja membuatkan manusia jenis saya ni tak rajin untuk ke dapur pergi panaskan air dan bancuh minuman semata-mata.. disebabkan juga saya masih bujang.. masa memihak kepada badan untuk tidur dengan cepat.. oleh sebab itu, saya makan supplement yang mudah untuk ditelan macam telan ubat waktu sakit.. saya ambil vit C dian'z dan habbatus sauda..bila berpuasa saya takkan ambil sebarang supplement kerana badan saya kurang air waktu tu.. jadi, lepas berbuka baru saya akan ambilnya.. sekali sehari jela dalam bulan puasa nanti..

Sedikit nasihat atau tips untuk anda yang mengamalkan pemakanan yang sihat seperti ubat-ubatan, susuan dan pelansing badan.. sila pastikan badan anda menerima air yang banyak untuk menampung kandungan pemakanan anda tu.. jika kita ambil supplement untuk badan kita perlu minum air yang banyak untuk ia berproses dengan baik di dalam badan kita.. kalau kita kekurangan air dalam badan, ubatan tersebut boleh menjejaskan kesihatan anda.. sebab tu nanti ada yang ke hospital dan doktor sahkan salah makan supplement beracun.. amalkan minum air yang banyak jika ambil sebarang supplement atau ubatan untuk mengelak dari terkena sakit buah pinggang, kerosakan hati atau ginjal.. 

Wasalam

Friday, May 31, 2013

Significant Skin Care - Latest Update

Pengumuman buat semua pengguna dan pengedar Significant Skin Care di bawah saya. SSC SUDAH KEHABISAN STOK. Pengasas SSC sedang dalam proses menambahkan formula baru dalam produk SSC dan menghantar ke makmal untuk semakan sekali lagi sebelum diedarkan pada semua pengguna serta pengedar.. Di maklumkan langkah ini adalah untuk menambahbaikan produk dan lebih selamat digunakan.. Ia juga supaya tiada kekeliruan menyamakan produk SSC dengan mana-mana produk lain yang berada di pasaran.. Untuk pengetahuan semua, setiap produk mempunyai kandungan dan formula yang berlainan.. Jenis atau rupa krim dan sabun sama keran bahan mentah asal adalah sama. Terus dimasukkan ke dalam makmal untuk proses menghasilkan satu jenama produk yang berkualiti.. Oleh sebab itu, setiap produk mempunyai kandungan yang berbeza.. Untuk langkah berjaga-jaga, psatikan pengguna mendapat produk yang original dari pengedar atau stokis.. Ini kerana sifat manusia yang dengki akan merosakkan nama baik produk. Sebagai contoh menitik beberapa titisan merkuri untuk mengenakan pihak tertentu.. Maka berhati-hati dengan setiap pembelian produk kecantikan dan kesihatan..

Stok baru akan ada pada pertengahan bulan 6 tahun 2013..

Maaf di atas sebarang kesulitan..

Untuk tempahan boleh hubungi 013-7549240 (Siti Suhaila)
HARGA SANGAT BERPATUTAN =)

Pabila kita mati

Di dunia kita bermusuhan sehingga mengharamkan musuh menyentuh kita..

Pabila kita mati.. 

Mana tahu musuh kita mandikan, sembahyangkan, mengusung jenazah kita ke liang lahat..

Maka, beringatlah..


Thursday, May 30, 2013

Tulisan manusia

Memang manusia menulis simpati diri
Biar menangis pembaca sekalian
Seharusnya semua tahu kebenaran
Tentang hidup yang malang

Menulis segala yang nampak
Terlupa babak yang tidak menyebelahi diri
Bagi pasti lebih menyedihkan
Dari awal hingga akhir tulisan

Segala yang berkasih dengannya dijaga tulisan
Memerli pada yang wajib diperli
Mengata diri adalah berdosa untuk simpati
Insan mulia sebagai perlian

Lupa tulisan lain
Ada yang tertinggal di banyak rangkap
Kerana tulisan hanya untuk hari kejadian
Tak menahu sebelum kejadian

Kalam Tuhan tiada tulisan yang tertinggal
Kalam manusia lahir bukan dari hati mulia
Tulisan kebenaran tulisan wajib
Menagih kepercayaan pembaca

Berkata diri hina
Harap pembaca menyalahkan selain penulis
Biar nampak realiti
Dari lihat naluri

s.suhaila

Friday, January 18, 2013

SF Beauty bekas kaca

Assalamualaikum kalian yang disayangi..

SF BEAUTY BEKAS KACA SUDAH UPGRADE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tolong tolong dan tolong baca latest entry.. sebab saya nak umumkan yang saya masih jual SF Beauty tapi yang telah dilakukan pembungkusan baru.. kali ni lebih cantik dan ekslusif yang diberikan nama SIGNIFICANT SKIN CARE (SSC).. nama pun berubah sikit jer dari SIGNIFICANT FINDINGS BEAUTY.. Yang pasti.. kandungan adalah sama..

KESANNYA????

Confirm laaaa samaaa sayang.................. =D


Siapa nak order.. cepat sms saya..

013-7549240

Jangan lupa tulis 'saya nak order ssc' jangan sf beauty lagi.. 
nanti saya akan jawab 'sila baca blog saya dulu' hehehehe

LIKE PAGE KAT FB YER --> SIGNIFICANT SKIN CARE - SELANGOR

p/s : saya tak jual Aura maya.. =)

Saturday, January 12, 2013

Significant Skin Care original






Salam sejahtera untuk semua pengguna SSC, kini SSC sudah berwajah baru. Kemunculan Significant Skin Care 'New Formula'  yang lebih sihat dan lebih baik diformulasikan dengan ciri-ciri untuk menangani masalah kulit semasa – Acne Advance Remover, Pigmentation Control dan Cell Activation. InsyaAllah hasil yang menakjubkan buat semua pengguna. Siginificant Skin Care  Formulasi Baru bakal menjadikan kulit muka anda putih, licin, jelita dan paling penting Sihat Berseri.

SSC formula baru adalah formulasi terbaik yg ditemui oleh pakar-pakar kecantikan yg diiktiraf.  Proses SSC untuk penjagaan kulit dimulakan dengan pembersihan serta    pengaktifan sel-sel mati. Masa yg diambil untuk melihat keberkesanannya bergantung kepada faktor kulit individu.  Andainya jangka masa yang agak panjang diambil ianya bukan menunjukkan produk ini tidak berkesan tetapi adalah kerana struktur kulit yang berbeza.  Menurut pakar ini merupakan proses penjagaan dan pemulihan yang sepatutnya dialami oleh kebanyakan kulit.  Pastikan ianya digunakan secara berterusan serta dengan cara penggunaan yg betul.

Krim siang SSC yang baru ini adalah berwarna krim, tidak lagi berwarna kuning seperti produk-produk lain di pasaran. Sila pastikan anda mendapat keluaran produk yang terbaru untuk mengelakkan anda menggunakan produk yang sudah luput tarikhnya. Kami sangat menjaga kualiti produk kami dan setiap produk kami akan mempunyai KKM yang telah diluluskan. Boleh semak nombor KKM pada kotak produk.

PENTING (TIPS DARI CIK SU) : UNTUK FORMULA BARU INI, DINASIHATKAN PENGGUNA MEREHATKAN MUKA DALAM SEHARI DUA TANPA MENGGUNAKAN SEBARANG PRODUK, AGAR KULIT WAJAH TIDAK TERKEJUT DENGAN ‘NEW FORMULA’ DAN PROSES UNTUK KULIT WAJAH MENERIMANYA ADALAH  POSITIF DAN PERLAHAN.

Sekali lagi maaf di atas kesulitan yang dialami.

Selamat mencuba.
Salam lebaran hehe ^_^v

Thursday, January 10, 2013

SIGNIFICANT SKIN CARE (SSC)



2 MINGGU ANDA PASTI NAMPAK PERUBAHANNYA.. PERCAYALAH..

Sebarang pembayaran harus dilakukan dahulu sebelum proses pengeposan beserta BUKTI PEMBAYARAN

MAYBANK
SITI SUHAILA BT RADENAN
162487123670

CIMB
SITI SUHAILA BT RADENAN
08210013826529

BIMB
SITI SUHAILA BT RADENAN
01014020461393







ORANG LEBIH PERCAYA DENGAN PRODUK INI KERANA TIDAK BERLAKU PENGELUPASAN YANG TERUK SEPERTI PRODUK LAIN.. DAN IA MERAWAT SECARA SEMULA JADI..

SEBARANG PEMBELIAN BOLEH SMS

013-7549240 (SUHAILA)

HARGA SANGAT BERPATUTAN BERBANDING STOKIS LAIN ^_^

YANG PENTING IA ORIGINAL DAN ADA KKM