سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

I'm Suhaila Radenan. My life is just a simple things,
If you want happy, please make others happy too.
Allah swt always with you. This world is just temporary
place, Jannah is the last station.

Search This Blog

Thursday, June 20, 2013

Saturday, June 15, 2013

Mereka

Mereka
Datang ketika ku sedang senang

Mereka
Bersama ku ketika perlu

Mereka
Pelakon terbaik merayu bantuan


Mereka
Wajib perlukan aku kala susah

Mereka
Jadikan si ceti yang halal

Mereka
Letak aku sebagai penyelesaian masalah

Mereka
Tak pernah silap kerana aku selalu salah

Mereka
Lupa kewujudan aku bila senang

Mereka
Bukan alasan yang diberi tapi sikap tak endah terus diberikan

Mereka
Takda rasa sikit pun untuk kongsi apa ku rasa

Mereka
Tinggalkan aku sendirian

Mereka
Lupa aku ada airmata sama seperti mereka

Mereka
Anggap aku tak punyai hati dan perasaan

Mereka
Tahu aku cuma penulis blog dan takkan mencari mereka ketika perlu

Kamukah mereka itu?




Thursday, June 13, 2013

Makbulkan doa ku

Ya Maha Pencipta sekian alam,

Ampunkan segala dosa ku
Jagalah diri ku sebagaimana Kau menjaga orang-orang beriman yang lain
Dekatkanlah hati ku pada Mu
Aku merindui Nabi ku, Muhammad

Ya Allah Ya Tuhan ku
Telah ku temui jodohku
Diakah yang ku cari selama ini Ya Allah
Terima kasih kerana memberi jodoh serupa sifat dengan ku
Walaupun kehidupan dia sangat berbeza dengan kehidupan ku
Ku terima segala pemberian Mu
Tetapi ku merayu Ya Allah
Berikan dia kekuatan untuk menjaga ku dan keluarga ku
Berikan dia pentujuk jika dia gagal menjalankan tugasnya
Berikan dia ketenangan jika musibah besar menimpa ke atasnya
Berikan dia peluang untuk menjadi imam yang baik buat ku dan keturunan ku

Ya Allah 
Jika hari ini ku merasa bahagia
Berikan rasa yang sama pada hamba yang lain
Jika hari esok ku lebih bahagia
Berikan rasa yang sama pada hamba yang lain
Dan jika aku bersedih suatu hari nanti
Teruskan berikan kebahagian buat hamba yang lain
Ampunkan segala dosa ku
Aku tak sabar untuk bersama Mu nanti
InsyaAllah
Amin ya rabal al amin
jangan lupa tonton kami punya keek =D


Perubahan adalah sebuah kemaafan

Pernah awak membuat hati saya hancur
Ketika itu, saya marahkan diri saya kerana mahu bersama awak
Saya menyesal kenali awak
Sehingga saya meluahkan kata-kata yang sangat hina
'jika tulang rusuk ini abang punya, su nak suruh doktor buang, mesti takda jodoh kita dah kan'
Bergitu sekali saya marah pada diri saya
Saya masih dengan awak
Melalui hari-hari yang sukar bersama awak
Menghadap orang-orang yang menyakitkan hati saya
Ayat terbaru untuk hati saya 'apa boleh buat'
Saya hilang rasa kasihan pada manusia
Saya benci dengan manusia yang menzalimi dirinya kerana sebuah cinta manusia lain
Walaupun hidup sebuah drama
Jangan kita cuba untuk jadi pelakon yang terbaik
Tetapi jadilah seorang khalifah yang betul wujud di alam dunia yang sementara ini

Hari yang berlalu akan terus berlalu
Biarkan ia pergi bersama-sama mereka yang masih memikirkannya
Saya sudah terlalu penat dan nazak mengenangkan segala yang berlaku
Malas mahu ambil peduli tentang orang lain
Apa yang saya tahu
Jika mahu jadi pemberi yang baik, sorokkan segala kebaikan itu
Bila ditunjukkan, maka kamu masih belum jadi pemberi yang baik

Hari ini awak menyesal dengan segala kesilapan
Kalau awak tahu hari ini awak akan susahkan saya sebegini
Pasti awak takkan menjadi penipu dahulu kan
Kerana awak tak tahu apa yang berlaku hari ini
Maka awak cuma hargai airmata orang lain sahaja

Tidak mengapa
Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya
Kerana menunggu hikmahnya saya bertahan sehingga sekarang
Hendak bagaimanakah lagi untuk saya buktikan kasih sayang saya pada awk?
Saya rasa awak sudah nampak segalanya
Dan saya pasti awak masih belum buta
Cuma kemaafan yang awak inginkan hanya ada pada diri awak


Sumber : google

Saturday, June 8, 2013

Alhamdulillah dengan kehidupan yang lebih baik sekarang

Assalamualaikum..

Salam buat semua.. semalam pergi pejabat pos untuk pos barang, faham jela kalau pergi hari Jumaat mesti beratur panjang.. bila saya sampai je kat tempat ambil nombor, ada budak kecil hulurkan sekeping kertas yang bernombor.. saya pada mulanya ingatkan nombor semalam sekali tilik, nombor hari ini.. sekali dipanggil nombor yang baru saya dapat tu.. terus ke kaunter.. syukur sangat sebab dipermudahkan segala urusan hari semalam..

sukanya rasa.. hehehe..

Hati saya resah sebenarnya, banyak perkara saya fikirkan.. terutama bab duit.. ia seperti bermain-main dalam fikiran.. banyaknya nak guna duit.. risau plak kalau tak mampu nak sara hidup.. banyak benda nak kena selesaikan.. tapi saya cuba satu persatu untuk selesaikannya dengan baik.. doakan saya..

Mari dengar cerita.. pada suatu hari........ =P

Saya sedang dalam proses nak ambil sebuah kereta di bawah nama saya sendiri.. keluarga saya sederhana sahaja, tak mampu untuk semua memiliki kereta lagi.. sekarang kereta yang saya guna adalah kereta abah saya, dan keluarga kami ada sebuah van yang sudah usang.. dulu kami selalu la pulang ke kampung menaiki van tersebut.. dan pernah rosak di lebuhraya di tengah malam.. sejak besar ni, saya dah 4 tahun tak balik ke kampung.. kami beraya di Ipoh sahaja.. insyaAllah jika dipermudahkan segalanya.. boleh la kami sekeluarga pulang ke kampung sebab dah ada dua kenderaan yang lebih selamat untuk perjalanan jauh.. tak sabarnyaaa..

Semoga dapat lepas la loan kereta saya.. harap sesangat.. syukur atas segala rezeki yang Maha Pencipta telah berikan pada saya dan keluarga.. saya faham abah saya masih tak cukup wang untuk sara keluarga.. dengan rezeki yang Allah berikan dalam hidup saya, moga ia memudahkan mereka.. tak payah nak hidup susah sangat macam dahulu.. masih ingat dulu.. saya kan sulung.. saya melihat segala yang berlaku dalam keluarga saya dengan jelas sekali.. susah hidup kami dulu.. hidup kami penuh berhutang.. kesilapan pertama adalah kerana abah jadi penjamin seorang kawannya.. dan terpaksa tanggung hutangnya sehingga saya masuk matrik barula habis bayar.. dasyat kan.. satu persatu emas di lengan dan leher umi ke kedai pajak.. apa boleh buat ketika itu adik-adik perlu minum susu dan saya perlu ke sekolah..

Memang benar orang cakap, kalau dah tahu tak mampu kenapa beranak ramai anak.. hurmm tak tahu la cakap macam mana, kita bukan tahu pun nak kena tanggung hutang orang.. nak kena hidup susah kan.. jadi bersedia dan hadapi jela.. biar orang nak cakap belakang pasal keluarga kita, nanti bila waktu mereka susah mereka akan tahu bagaimana rasainya..

Adik beradik ramai ni meriah tau.. bila semua dah besar rasa macam ada ramai kawan jer kat rumah.. kalau buat lawak pun, ada juga orang nak tolong gelakkan.. kalau seseorang mesti rasa sunyi.. itulah harta yang paling beharga yang saya mahukan selama ni.. berbaloi hidup susah kerana kita naik secara perlahan-lahan.. bukan naik dengan cepat dan tetiba jatuh tersungkur keseorangan.. bila kita naik secara perlahan, kalau jatuh sekalipun kita sudah biasa dan insyaAllah pasti ada yang membantu..

Itu yang saya dapat kongsikan tentang kehidupan saya pada semua.. memiliki kereta sendiri adalah satu kejayaan buat saya.. kerana mampu bersusah sendiri untuk memilikinya.. saya kerja keras untuk semua itu.. kerana orang kata saya anak manja, manja yang saya maksudkan tu saya rapat dengan keluarga, bukan dengan kawan.. sejujurnya saya cakap, saya kurang percaya dengan kekawan, tak bermaksud saya nak putuskan silaturahim.. ada had yang kawan perlu tahu dan keluarga perlu tahu.. mulut orang bukan boleh dijaga kan.. tapi saya sayang kawan-kawan saya.. hehe.. mereka pelangi saya ketika saya gembira.. jadi, bila berduka, saya takkan rosakkan pelangi yang cantik itu dengan hujan ribut berpanjangan.. 

~_~
Kerana itulah diri saya..

Hatimanis pun tak tahu semua cerita ni.. dia nampak saya mengeluh tapi saya kurang bercerita tentang apa yang boleh menampakkan diri saya ni banyak masalah di depannya.. kita kena faham, lelaki yang simple dorang tak suka perempuan yang banyak masalah.. ada lelaki yang layan jer perempuan macam tu, ada lelaki yang buat tak tahu jer asalkan jangan babitkan dia dalam masalah yang sama.. orang melihat saya seperti menceritakan segala kesedihan untuk mendapat simpati.. tapi mereka tak tahu saya cerita pabila saya sudah rasa kejayaan dalam kebahagian.. cerita ini cuma untuk berkongsi sebagai semangat pada orang lain yang melalui hidup sukar seperti saya dahulu..

Bukan seorang tapi ramai kawan hatimanis mempersoalkan pada saya sendiri, kenapa hatimanis pilih saya, saya tak tahu jawapan apa yang harus diberikan kerana saya bukan diri hatimanis.. jawapannya pada mulut dia.. tapi bila mulut berbicara, ada juga yang mengata kerana perempuan itu memaksanya sebab tu dia berbicara sebegitu.. saya boleh mempersoalkan setiap kenyataan yang dikeluarkan kerana mereka semua kenal hatimanis saya lebih dari saya mengenalinya.. kalau dia keras hati, kenapa dia boleh bicara sebegitu? kalau dia jenis yang ikut kata dirinya sahaja, bukan ikut kata perempuan, kenapa dia memilih saya dan bukan orang lain? mereka lebih kenal dia dari saya.. jawapannya ada di mulut mereka.. saya berani bersumpah, saya tak buat kerja-kerja kotor, saya masih ada didikan agama, jodoh yang ditentukan untuk saya datang dari Allah swt bukan dari saya sendiri, saya takut mati.. nak celup tangan dalam air panas pun saya takut, ni kan saya nak tanggung azab kerana bomohkan orang.. kalau mereka nak buat, apa saya boleh halang.. Allah maha kuasa.. jika bukan hatimanis jodoh saya.. mungkin ada orang lain yang boleh gantikan tempat hatimanis, menjaga dan membahagiakan saya selamanya.. 

Mereka kata saya gila.. saya memang gila kerana masih bertahan ke tahap sekarang.. mereka lupa, mereka bukan golongan yang sama ke dengan saya kerana masih bertahan dengan cinta mereka? =) cakap biar serupa bikin.. kita mencintai orang yang sama.. kalau setiap yang mereka kata pada saya, maka mereka sama seperti saya jer.. mereka selalu kata, suatu hari nanti hatimanis akan berubah kerana Allah membukakan pintu hatinya melalui doa-doa mereka.. mereka tak pernah merasa yang hatimanis akan berubah kerana sikap mereka dan diri saya.. manusia takkan sama setiap hari, hari semalam takkan sama dengan hari ini..

"Jika hari ini dia seorang perokok tegar, tak mungkin hari esok dia perokok yang sama"

Dan ingat, semua orang yang ada bersama hatimanis akan melalui sejarah yang lebih kurang sama sahaja, cuma kelebihan saya adalah kerana dipilih.. saya faham, jika saya bukan dipilih, saya sendiri akan mempersoalkan.. tapi dulu masa saya bukan dipilih, saya tak sedegil mereka.. hatimanis tahu mana saya silap, dia ingat sampai sekarang, dan dia pun ada juga cakap, kalau saya nak ungkit semua benda, dia pun boleh ungkit semua benda.. cuma perbezaannya, kenangan lama saya tak mengganggu hidupnya.. kerana segala kenangan jadi kenangan yang saya mudah lupakan jika ia pahit.. tapi kenangan lamanya sentiasa menjadi-jadi dan mengganggu hubungan kami.. tapi saya juga yang dipersalahkan oleh mereka.. apa boleh buat.. 

Sekarang.. hari makin hari makin cerah dan baik.. segala yang diharapkan perlahan-lahan datang.. semoga ia berlarutan hingga ke malam.. saya tak kenal hatimanis.. siapalah saya untuk layak kenal dia.. tapi saya dapat rasakan yang dia kenal hati budi saya lebih dalam.. 

"Mohd Syafiq Afifi is not a good actor but a good man for Siti Suhaila's life"


Banyak rahsia kenapa saya.. bukan mereka.. :)
Tamat.. 

Nak masuk bab 2 plak.. =P

Lepas ni nak settle hal rumah plak sebab masuk rumah baru.. mau beli perabut untuk hadiah family yang tersayang.. huhuhu.. kereta hatimanis pun dah nak siap.. yey.. sonoknya dapat dua kereta baru hehehe.. leh la balik sesama dengan hatimanis.. untung jodoh sekampung =P

Sikit jer bab 2.. saya tulis sebelum balik kerja.. sekarang nak balik dah.. nak dating.. babai =D

p/s : No plate kereta saya 3115 huhuhuhuhuhu.. gembiranya dapat no plate tu.. 

Wednesday, June 5, 2013

Habbatus Sauda


Assalamualaikum..

Rasulullah bersabda : 
“Tidak ada satupun penyakit melainkan di dalam habbatus sauda’ 
terdapat kesembuhan baginya, kecuali kematian.” (HR. Muslim)

Terus terang saya kata, saya tak suka amalkan minuman yang berkhasiat dan kecantikan.. saya bukan jenis yang rajin untuk bancuh minuman berkhasiat.. hehe.. kesibukan kerja membuatkan manusia jenis saya ni tak rajin untuk ke dapur pergi panaskan air dan bancuh minuman semata-mata.. disebabkan juga saya masih bujang.. masa memihak kepada badan untuk tidur dengan cepat.. oleh sebab itu, saya makan supplement yang mudah untuk ditelan macam telan ubat waktu sakit.. saya ambil vit C dian'z dan habbatus sauda..bila berpuasa saya takkan ambil sebarang supplement kerana badan saya kurang air waktu tu.. jadi, lepas berbuka baru saya akan ambilnya.. sekali sehari jela dalam bulan puasa nanti..

Sedikit nasihat atau tips untuk anda yang mengamalkan pemakanan yang sihat seperti ubat-ubatan, susuan dan pelansing badan.. sila pastikan badan anda menerima air yang banyak untuk menampung kandungan pemakanan anda tu.. jika kita ambil supplement untuk badan kita perlu minum air yang banyak untuk ia berproses dengan baik di dalam badan kita.. kalau kita kekurangan air dalam badan, ubatan tersebut boleh menjejaskan kesihatan anda.. sebab tu nanti ada yang ke hospital dan doktor sahkan salah makan supplement beracun.. amalkan minum air yang banyak jika ambil sebarang supplement atau ubatan untuk mengelak dari terkena sakit buah pinggang, kerosakan hati atau ginjal.. 

Wasalam