سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

I'm Suhaila Radenan. My life is just a simple things,
If you want happy, please make others happy too.
Allah swt always with you. This world is just temporary
place, Jannah is the last station.

Search This Blog

Wednesday, October 23, 2013

Buat Suhaila


Suhaila..  
Kenapa kau bersedih
Sedangkan Allah sedang menguji mu
Niat mu murni besar hajatnya
Tapi mereka tak suka sebuah silaturrahim
Anggapan mereka yang tertutup itu tetap tertutup  


Yang menyusahkan itu terus menyusahkan hidup mereka
Sedangkan mereka lupa
Allah jadi manusia semua sama disisiNya
Tak usahlah kau membenci mereka  
Kau cermin diri kau sama seperti mereka cermin diri mereka
Tetap nampak kau hanya manusia biasa
Dan mati tetap bertemu Allah  

Suhaila..
Pujuk hatimu sendiri
Bukan salahmu ditemukan orang-orang sebegitu

Untuk kau tahu manusia itu pelbagai ragam
Rambut sama hitam tapi belum tentu baunya harum
Mungkin kau penyedar buat mereka
Kerana walaupun dihina, kau tetap tidak hina kembali
Kau sudah cuba lafazkan apa kau rasa
Allah lihat kau berusaha untuk cuba sedaya upaya  
Untuk orang faham apa yang kau cuba sampaikan  


Tapi mereka keras jiwa dan ego
Kata-kata kau hanya makanan ringan bagi mereka
Setelah makan lapar kembali
Tiada khasiat untuk mereka simpan
Walaupun bersungguh kau cuba sampaikan
Tetapi mereka tetap menyamakan kau dengan masa silam
Mereka tak nampak kau berubah

Berbanding mereka siapalah aku
Mungkin memang ada hikmah
Jika dipanjangkan umur
Akan ku didik anak ku menjadi manusia yang Allah kasihi
Dan tidak menyakiti manusia lain
Mungkin itu pengajaran yang aku belajar dari seseorang dan mereka  
Suhaila..
Usah kau bersedih


Manusia memang begitu
Sekali lafaz katanya pasti ke atasnya jua
Jika 'bodoh' hinaannya
Maka bodoh juga ke atasnya
Usah kau risau
Doakan diberi peluang untuk mereka merasa kesedihan manusia lain
Amin ya rabalalamin






Sunday, October 20, 2013

Hati ku belum mati

Memang menulis di sini terapi buat aku =)
Tiada yang lebih memgembirakan hati bila dapat peluang meluahkan apa yang tersimpan
Hati ini terlalu jujur dan sukar untuk menerima kekalahan
Sebuah kemenangan itu memang indah
Tapi ia cabarannya menyakitkan
Dalam hidup ini
Tak semua yang kita impikan jadi nyata
Aku sendiri pun masih tercari-cari erti hidup
Dan satu benda aku pelajari di akhir bab ini
Aku mungkin tak layak untuk mengasihi atau dikasihi seseorang
Lagipun Tuhan berikan aku orang-orang yang berlawan arus dengan jiwa aku
Tiada satu pun yang memahami aku
Dan mereka tetap lelaki yang tidak pernah menerima aku seadanya
Takpela, mungkin tiada lagi selepas ini
Lebih baik aku berputus asa sebelum ia mematikan jiwa aku
Aku terlalu sayang pada hati aku
Tak mungkin aku akan biarkan ia mati sebegitu



Hanya tinggal secebis hati untuknya

Kerna cintaku dan cintamu
Sememangnya satu cinta
Takkan terpisah

Terjaga dari tidur itu membuatkan saya terasa kesunyian di pagi hari
Lalu aku menulis dan pusingkan lagu black 'takkan terpisah'

 ...........................................................................................................

Awak
Kenapa hati awak resah setiap kali ia berlaku
Maafkan saya kerana sentiasa mahukan hubungan yang sempurna
Saya pun tidak menyangka banyak perbezaan pandangan kita berdua dalam sebuah hubungan yang sempurna itu
Awak begitu
Saya begini
Cinta awak umpama dibarat
Moden, professional dan matang
Cinta saya umpama ditimur
Klasik, jumud dan kolot
Lama kelamaan lebih banyak kata-kata yang boleh membunuh jiwa saya
Sedangkan saya hanya lakukan kesalahan yang sama sahaja
Mungkin kata-kata dari awak selepas ini adalah kata-kata terakhir yang saya akan dengar

Awak
Kenapa menyalahkan jodoh di dunia ini
Kenapa awak merungut kehadiran saya sebegini
Kalau awak rasa tersiksa, saya lebih tersiksa kerana selalu memikirkannya
Jika jodoh itu bukan milik kita lagi
Tiada lagi saya di pagi hari akan kejutkan awak 'abang, bangun pergi keje'
Tiada lagi soalan rutin saya 'abang buat apa tu'
Tiada lagi awak melihat makanan kucin dalam bonet kereta
Tiada lagi awak melihat saya bercakap denga kucin jalanan
Tiasa lagi awak melihat pemandu tidak berhemah ini
Tiada lagi saya di dalam gambar awak lepas ni
Tiada lagi cuti hujung minggu kita dengan hobi yang sama
Tiada lagi peneman awak bagi ikan makan
Tiada lagi seseorang yang menerima penampilan awak sebagaimanapun
Tiada lagi mendengar kata-kata tentang Tuhan dari saya
Tiada lagi peneman wayang dan popcorn yang terjatuh
Tiada lagi awak melihat saya menangis kerana awak
Tiada lagi seseorang yang akan menganggu pada hari jadi awak
Tiada lagi ibu buat pmo
Tiada lagi gelagat gambar pmo buat saya
Tiada lagi seseorang yang akan berkongsi makanan dengan awak
Tiada lagi nasi lemak opah dan mydin dalam kenangan awak
Tiada lagi seseorang yang akan bantu awak bila musibah datang
Tiada lagi nasi air dan ikan masin saya
Tiada lagi kenangan berbuka puasa di dalam kereta dengan sardin dan telur dadar
Tiada lagi awak temui seseorang yang suka edit gambar sambil dengar lagu
Tiada lagi awak terima ayat-ayat jiwang dari saya
Tiada lagi seseorang yang segalanya dengan awak dan banyak lagi
Tak mampu saya nak senaraikan semuanya dengan hati menangis ini
Tapi perkara paling indah yang awak akan takkan jumpa selepas ini
Iaitu tiada lagi awak mendengar suara saya

p/s : mungkin kisah silam saya adalah musuh awak, tapi dalam cerita kisah silam saya tu, sejak saya jumpa awak, sudah lama saya jatuh hati dengan awak, maka dalam kisah silam saya tu saya sedang mencintai seseorang iaitu awak. pertemuan pertama kita adalah malam bersama kereta sewa putih dan masih saya ingat malam tu juga sms pertama dari awak dan membuat saya tersenyum dan pertama kali saya mulai sorok handphone saya pada ex saya.. kalau awak ingat ayat pertama saya call awak, 'Assalamualaikum, dah sampai depan blok ni, nak anta kereta'.. mungkin saya banyak tipu awak tapi perlahan-lahan saya mahu lepaskan dia.. dan bersama awak selamanya.. tapi siapa sangka perlahan-lahan juga dia mencari peluang melepaskan saya dan sekelip mata dia mengetahui awak sudah lama wujud dalam diari ini, lalu dilepaskan saya pada awak sepenuhnya.. ketika itu saya rasa kehilangan sesesuatu tapi saya yakin ada awak akan membahagiakan saya lebih dari itu kerana hati saya sudah lama memilih awak.. cuma pelbagai dugaan dan ujian yang datang untuk memisahkan kita sejak pertemuan kita tapi jodoh itu ajaib.. takkan terpisah 

~ andainya kau tahu apa yang ada dalam hati ku

kalaulah awak masih ingat insan yang komen itu adalah awak
   
Sejujurnya sudah lama saya jatuh cinta pada awak.. berapa lama saya pertahankan cinta saya ini.. pelbagai ujian saya terima dan bertahan tapi jika tiada juga jodoh ini, saya akan lepaskannya.. usahlah awak risau lagi.. saya tak harap cinta saya berbalas kerna saya tahu sebenarnya siapalah saya buat awak.. suhaila yang paling dikasihani

Terima kasih atas segalanya




Thursday, October 17, 2013

Pejabat Pos Malaysia servis paling teruk

Salam..
Ni cerita beberapa hari lepas tapi hari ini baru sempat nak update blog..
Cerita ni tak beberapa best nak kongsi sebab aku rasa nak makan orang..
Korang baca tajuk pun dah tahu kan macam mana..
Geram jer.. Errrrrrr..
Kaunter ada 4 tapi buka 2 saja..
Tak sistematik plak tu..
Kalau aku datang nak pos barang seketul je kena tunggu 3 jam..
Boleh tak asingkan mana yang kaunter yang nak buat lesen, bayar bil, beli setem dan pos barang..
Kalau campur aduk macam ni, mana tak marah semua orang..
Lagi satu dah nampak orang ramai, silalah rajin sikit pekerja buka kaunter baru..
Ni bukan sekali tau nak marah..
Tapi zaman belajar sampai sekarang service memang out la..
Nasib baik sekarang service poslaju dah ok..
Cuma mahal sikit.. hehehe..
So, sebagai pengguna.. aku nak luahkan pada pihak berkenaan..
Sila ambil tindakan sebab saya pun kesian tengok pakcik-pakcik tua yang merungut kat situ..
Jangan saya dengar lagi 'alahai, kaunter buka 2 je, orang ramai, dari dulu sampai nak mati dah tapi macam ni lagi'

Oppssss.. 


Sunday, October 6, 2013

Rindu bertaut kembali

Rindunya nak menulis diari..... banyak benda nak share......
Tapi sibuk dengan kerja.. terlampau takda masa untuk diari ni.....
Alahaiiiiii..
Rindunya..